onsdag 24. august 2011

Et rart syn

 For 1 år siden kjøpte jeg et oliventre på Rema1000
til en billig penge.
Jeg var så fornøyd, men jeg klarte ikke å overvintre det.
Det likte vel ikke å flytte til ny plass:)


Bladene falt av en etter en og tilslutt var det bare noen tørre kvister igjen.
Men jeg hadde ikke hjerte til å hive det, tenk vis det kom seg.
Satt det ut på verandaen, men måtte ta det ut av potte skjuleren,
for regnet fylte seg i potta.
Uff det så skikkelig stusslig ut, men en dag så jeg jeg grønne blader:)
Men på en merkelig plass.
Bare se:


Kan det komme grønne blader på stammen?
Nå håper jeg bare de formerer seg opp til selve 'blomsten'


Kofferten er pakket, imorgen reiser vi over dammen til DK.
Håper på litt shopping *haha*
Denne gangen blir det hotell ferie, noe som også er deilig:)

Da ønsker jeg alle en fin helg når den kommer,
så er jeg plutselig tilbake.

Klem fra
Jorunn

8 kommentarer:

  1. Det er stas å få liv i det en trodde var døde planter...

    God tur til Danmark! Alltid gøy med shopping:)

    Klem Ninni

    SvarSlett
  2. God tur!!!!!
    Kos dere masse!!!!!!
    Klem Annette

    SvarSlett
  3. Oliventre på Rema 1000? Det har aldri vi hatt og det må jeg sjekke med sjåføren. Vil ha...

    God tur til deilige DK. Shopping i broderlandet er en fryd.

    Klem Mona C

    SvarSlett
  4. Jeg bare gjetter, men det kan tenkes at de tynneste greinene er døde, og at planten nå forbereder seg på å lage nye. I så fall tror jeg at det vil komme greiner ut fra bladfestene på stammen, og så kan du etter hvert velge å klippe bort de nederste og beholde de øverste av dem. Hvis det øverste er gjennomvisnet, er det sikkert best å kappe stammen rett over øverste nye blad.

    SvarSlett
  5. OI fra Rema? Ikke verst at de har sånt der. Håper du får det til i butikken Mona C ;-D
    På God Morgen Norge her om dagen snakket blomster Finn om Oliventrær. Han sa de måtte avklimatiseres..sånn som juletrær feks. Fikk ikke helt med meg alt...men kan jo hende du finner klippet på tv 2 sine sider ;-)

    Klem Ellen

    SvarSlett
  6. God tur:-)Kos dere helmax!! Vi får treffes når dere kommer hjem, begynner å bli lenge siden nå!! Klems Rebekka

    SvarSlett
  7. var i grunn litt stilig også:)

    SvarSlett
  8. Øverste del er nok død. Klipp av over øverste topp og la treet buske seg. Klipp og stuss grenene etterhvert som de vokser så vil du til slutt får en fyldig og tilnærmet rund Olivenbusk. overvintre tret på badet eller annet rom hvor luftfuktigheten er forholdsvis høy og heng gjerne et ekstra lys over planten. Gi sparsomt med vann men pass på så det ikke tørker ut. Når April kommer kan du øke vannmengden litt og gi kvart gjødsel mengde i forhold til hva som eventuelt står på gjødselflasken din.Treet kan settes ut når fargen for nattefrost er over.Dekk det for sol til å begynne med så det ikke blir solsvidd, det setter treet kraftig tilbake i veksten fordi det må bruke energi på å lage nye blader. Øk til halv mengde anbefalt gjødsel i Mai. Håper dette hjelper.

    SvarSlett

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails